SZKOŁA PODSTAWOWA KLECZA ZARĄBKI

WYCIECZKA DO KRAKOWA

21 listopada 2014 roku  odbyła się wycieczka mikołajkowa klas IV – VI do Krakowa.

W teatrze „Groteska” obejrzeliśmy sztukę pt.: „Balladyna”, przedstawioną za pomocą kukiełek i aktorów.

Następnie udaliśmy się do Rynku Krakowskiego, gdzie zobaczyliśmy Sukiennice, Kościół Mariacki, Wieżę Ratuszową oraz miejsce, gdzie Tadeusz Kościuszko składał przysięgę narodowi polskiemu przed Powstaniem Kościuszkowskim. Spacerując między Sukiennicami a Kościołem Mariackim nie zdawaliśmy sobie sprawy, że pod nami na głębokości kilku metrów kryje się skarbiec wiedzy o przeszłości Krakowa.

Aby go odkryć zeszliśmy do Podziemi Rynku. W podziemiach poznaliśmy życie codzienne mieszkańców Krakowa sprzed paru wieków: średniowieczne narzędzia, zabytkowe monety, używane ponad 600 lat temu przybory higieniczne, gliniane figurki, ozdoby, kostki do gry, a także groty tatarskich strzał. Wyjątkowo okazale prezentuje się bryła ołowiu tzw. bochen, ważący 693kg, unikatowy w skali światowej. Każdy z nas został zważony systemem miar i wag z XIV wieku.

Zobaczyliśmy rekonstrukcje warsztatów złotnika i kowala a także chat z przełomu XII i XIII wieku. W trakcie zwiedzania towarzyszyły nam odgłosy gwaru transakcji handlowych zawieranych w średniowieczu, można było obejrzeć ciekawe makiety oraz multimedia w postaci ekranów dotykowych, hologramów. To muzeum bardzo się wszystkim podobało.